Is CandyCard wat voor u?

CandyCard maakt in haar atelier ambachtelijk unieke gepersonaliseerde Belgische chocolade relatiegeschenken die u toelaten om op een indrukwekkende en lekkere manier uzelf en uw bedrijf voor te stellen. Een dun laagje witte of bruine gekleurde en gesuikerde cacaoboter wordt op de chocolade tabletten en pralines of bonbons aangebracht aan de hand van ons exclusieve bedrukkingssysteem. Het resultaat? Een lekker en origineel luxeproduct waarop zelfs foto’s tot in de kleinste details kunnen worden weergegeven met een werkelijk verbluffende beeld kwaliteit.

LEES HIER MEER....

Een unieke bedrukkings techniek

CandyCard ontwikkelde unieke bedrukte gepersonaliseerde belgische chocolade relatiegeschenken. Ze laten toe om, op een indrukwekkende en lekkere manier, uzelf en uw bedrijf voor te stellen.

Bij de meeste andere bedrukte chocolade producten wordt een transfermedium gebruikt om de bedrukking op de chocolade aan te brengen. Dit transfermedium bevat meestal allergenen zoals azo-kleurstoffen, ei, maïs e.d. en is door het gebruik van een plastic dragerfolie minder duurzaam.

Bij CandyCard wordt een dun laagje gedecoreerde witte belgische chocolade in de gietvormen van de chocolade tabletten en pralines of bonbons aangebracht aan de hand van het door ons in-huis ontwikkelde exclusieve in-mold bedrukkings systeem. Hierbij worden enkel natuurlijke voedingspigmenten en voedselveilige ingredienten gebruikt. Nadien wordt onze heerlijk Belgische chocolade in de vorm gegoten. U begrijpt dat u hierdoor gegarandeerd steeds de meest vérse gepersonaliseerde chocolade relatiegeschenken krijgt. Zeker vermits wij gemiddeld een levertermijn hebben van slechts 10 werkdagen tussen uw bestelling en de levering.

Het resultaat? Een lekker, origineel, gezond, eerlijk en duurzaam luxeproduct waarop zelfs foto’s met hun vele grijstint nuances, schaduwen en dégradés tot in de kleinste details kunnen worden weergegeven met een werkelijk verbluffende beeld kwaliteit. Voor de vakmensen ; Wij halen op de chocolade resoluties van 1200 dpi met een lineatuur tot 200 lpi.

Door zijn unieke bedrukkingstechnologie kan u alle CandyCard chocolade producten steeds herkennen aan hun hoge definitie beeldkwaliteit én door het reliëf en de verfijnde opstaande rand.

VIND ZE OP ONZE PRODUKTEN OF LEES VERDER ...

Uw klanten waarderen dit exclusief culinair geschenk

Wij Belgen zijn terecht trots op onze culinair hoogstaande producten en hun wereldwijde faam. Onze overheerlijke wafels, onze smaakvolle bieren en onze vermaarde Belgische chocolade en pralines of bonbons worden door iedereen goed gesmaakt. Wat als u die chocolade of pralines schenkt aan uw belangrijke zakenrelatie of gewaardeerde medewerker én u uw logo of boodschap in HD beeldkwaliteit  op het smakelijke geschenk kan aanbrengen? Juist! Met dit gepersonaliseerde chocolade relatiegeschenk maakt u een onvergetelijke indruk niet enkel met Sint, Kerst of Paas feesten. De heerlijke lekkernijen worden altijd goed ontvangen op beurzen, vergaderingen, bedrijfsjubileum of als kado voor klanten en medewerkers. Laat jezelf zien van je chocolade kant en blijf in uw relaties' zoetste herinneringen.

LEES WAAROM... OF ONTDEK ONZE PRODUCTEN
crown

Wist u dat CandyCard een familiebedrijf is? De twee broers, Marc en Frank, werken elke dag met passie en aandacht aan de producten om zo de kroon op hun werk én op uw merk te zetten! 

Geschiedenis van Belgische chocolade

Geschiedenis van chocolade

De geschiedenis van chocolade begon in Meso-Amerika. 

Gefermenteerde dranken gemaakt van chocolade dateren uit 450 voor Christus.  De Azteken geloofden dat cacaozaden het geschenk waren van Quetzalcoatl , de god van de wijsheid, en de zaden hadden ooit zoveel waarde dat ze werden gebruikt als een vorm van valuta. Oorspronkelijk alleen bereid als drankje, werd chocolade geserveerd als een bittere vloeistof, gemengd met kruiden of maïspuree. Er werd aangenomen dat het een afrodisiacum was en de drinker kracht gaf.

Na zijn aankomst in Europa in de zestiende eeuw werd er suiker aan toegevoegd en het werd populair in de hele samenleving, eerst onder de heersende klassen en daarna onder de gewone mensen. Het woord "chocolade" komt van het klassieke Nahuatl- woord Xocolātl en is vanuit de Spaanse taal in het Engels ingevoerd.  In de 20e eeuw chocolade werd tijdens de oorlog als essentieel beschouwd in de rantsoenen van Amerikaanse soldaten .

Chocolade en industriele revolutie

Nieuwe processen die de productie van chocolade versnellen, ontstonden al vroeg in de industriële revolutie . In 1815 introduceerde de Nederlandse chemicus Coenraad van Houten alkalische zouten in chocolade, waardoor de bitterheid verminderde. Een paar  jaar daarna, in 1828, creëerde hij een pers om ongeveer de helft van het natuurlijke vet ( cacaoboter ) uit chocolademassa te verwijderen, waardoor chocolade zowel goedkoper te produceren als consistenter van kwaliteit was. Deze innovatie introduceerde samen met het toevoegen van teruggesmolten cacaoboter door Joseph Fry in 1847 het moderne tijdperk van chocolade. Want hierdoor kon geperste chocolade getransformeerd worden naar een nieuwe vorm om bijvoorbeeld chocolade repen te maken. Een tweede mijlpaal werd bereikt in 1875 met de creatie van melkchocolade. Henri Nestlé had zojuist gecondenseerde melk uitgevonden, waardoor Daniel Peter, een Zwitser zoals Kohler, het recept voor melkchocolade kon ontwikkelen.

Belgische chocolade

De Belgische band  met chocolade gaat terug tot 1635, toen het land onder Spaanse bezetting stond kort nadat chocolade vanuit Meso-Amerika naar Europa was gebracht .  Tegen het midden van de 18e eeuw was chocolade enorm populair geworden in de kringen van de hogere en middenklasse, vooral in de vorm van warme chocolademelk . Onder hen was Charles-Alexander van Lorraine , de Oostenrijkse gouverneur van het gebied.  Vanaf het begin van de 20e eeuw kon het land grote hoeveelheden cacao importeren uit zijn Afrikaanse kolonie, Belgisch Congo. Rond 1900 werd chocolade steeds betaalbaarder voor de Belgische arbeidersklasse. België begon voor het eerst meer belgische chocolade te exporteren dan het in de jaren zestig importeerde, met een exponentiële groei van de export van "Belgian chocolates" sinds 1980. 

De praline is een uitvinding van de Belgische chocolade-industrie

Pralines gemaakt in België zijn meestal zacht-gecentreerde lekkernijen met een omhulsel van chocolade. Ze onderscheiden zich van de noten- en suikersnoepjes die populair zijn in Frankrijk en de Verenigde Staten, die soms ook met dezelfde naam bekend zijn. Ze werden voor het eerst geïntroduceerd door Jean Neuhaus II in 1912.

België doet het beter. Productie en normen. 

De samenstelling van Belgische chocolade is wettelijk geregeld sinds 1894  om vervalsing van de chocolade, met andere vetten dan 100% cacaoboter en dus van lagere kwaliteit uit andere bronnen, te voorkomen. Een minimumniveau van 35 procent pure cacao werd opgelegd.                  

Belgische chocolade vertoont weinig gelijkenis met de "chocolade" die in andere delen van de wereld onder de naam chocolade valt. De sleutel zijn de ingrediënten en de zuiverheid van de cacao, die aan strikte regels moet voldoen. Meester-chocolademakers gebruiken nooit vervangende vetten voor cacaoboter. De Europese wetgeving van de Unie zegt dat om een product chocolade te noemen, het niet meer dan 5 procent vervangend vet mag bevatten, wat goedkoper is dan het gebruik van 100 % cacaoboter. Deze poging van de Europese Economische Gemeenschap (EEG) om minimumnormen in te voeren voor de hoeveelheid vervangende cacaoboters in heel Europa leidde tot langdurige onderhandelingen, maar de uiteindelijk aangenomen wetgeving in 2003 werd in België als te soepel beschouwd. In 2007 heeft de vrijwillige kwaliteitsnorm (waaraan ongeveer 90 procent van de chocolademakers in het land zich houden) geïntroduceerd door de Europese Unie die bepaalde criteria heeft opgesteld om een product als "Belgische chocolade" te beschouwen.  Krachtens deze "Belgische chocoladecode" moet het raffineren, mengen en concheren in België plaatsvinden.  

VIND ZE IN ONZE PRODUCTEN OF MEER WETEN...

Van boon tot gepersonaliseerde chocolade van CandyCard

De cacaoboom wordt geteeld in landen in de smalle subtropische strook rond de evenaar. Specifiek in de zone tussen 23° noorderbreedte en 23° zuiderbreedte. De grootste cacao producerende landen zijn Ivoorkust en Ghana. Cacao groeit niet graag in volle zon en wordt daarom  meestal onder de schaduw van  aangrenzende bomen geteeld.

Het start allemaal met de bloemen die groeien op de stam van de cacaoboom. Na bevruchting groeien de bloemen uit tot een gekleurde vrucht. Wanneer die rijp is, wordt ze met de hand geplukt met behulp van een kapmes, om zo de bomen niet te beschadigen. 

De cacaobonen met pulp worden uit de vrucht gehaald, gefermenteerd en gedroogd in het land van herkomst. Na droging wordt het merendeel van de oogst verscheept naar Europa en Amerika. Daar gaan de bonen door een breker die de schaal splijt zodat alleen de kern, beter gekend als de punt, overblijft. Tot slot worden de puntjes geroosterd en fijngemalen - een essentiële stap om tot goede kwaliteits chocolade te komen. Het resultaat is de cacaomassa. Voor het verkrijgen van cacaoboter, wat noodzakelijk is om de viscositeit van de chocolade te verlagen, wordt de cacaomassa geperst. Het resultaat levert  55% cacaoboter en 45% cacaopoeder op.

Nu is het de beurt aan de Belgische chocoladespecialisten. Er zijn drie vitale processen die Belgische chocolade zo uniek maken: de selectie van de ingrediënten, het verfijnen, en het concheren van de eigenlijke chocolade.

De overheerlijke smaak van Belgische chocolade begint dus bij de zorgvuldige selectie van zo puur en zuiver mogelijke ingrediënten. De beste kwaliteit van cacaobonen vanuit de hele wereld worden vakkundig gemengd. Een team van experts analyseert  de ingrediënten om te garanderen dat enkel de beste kwaliteit van cacaomassa, cacaoboter en andere ingrediënten gebruikt wordt. Vanzelfsprekend wordt er in Belgische chocolade  we uitsluitend 100% cacaoboter en 100% natuurlijk vanille gebruikt. 

De volgende stap is het mengen van de ingrediënten. Afhankelijk van het soort chocolade worden verschillende grondstoffen gemengd. Voor fondantchocolade wordt bijvoorbeeld geen melkpoeder gebruikt, bij witte chocolade wordt er geen cacaomassa toegevoegd. 

Daarna wordt de chocolademassa verfijnd. Belgische chocolade is gekend voor zijn fijnheid en het makkelijk wegsmelten op de tong. Daarvoor zijn twee cruciale stappen nodig. Eerst worden alle deeltjes gewalst tot ze dezelfde grootte hebben (150 micron). Daarna wordt de chocolade nog fijner gemaakt, tot 20 micron. Leuk detail, de menselijke tong detecteert alles wat groter is dan 30 micron, wat een onaangenaam zanderig gevoel geeft. 

Na het walsen wordt de chocolade geconcheerd. Door de wrijving krijgt de chocolade een homogene textuur. Ook het resterende vocht en de vluchtige aroma’s verdampen tijdens het concheren. En door het innig contact tussen suiker, melkpoeder en cacaomassa vormen zich ‘goede’ aromacomponenten. Dit is een cruciale stap om tot de typische smaak te komen die onze Belgische  chocolade zo kenmerkt. 

In een volgende stap wordt de viscositeit bepaald door cacaoboter bij de chocolade toe te voegen. En dit in functie van de gevraagde toepassing. 

Wij gebruiken bij CandyCard bijvoorbeeld uitsluitend Belgische chocolades die  een hoger gehalte aan  cacaoboter bevatten dan de gemiddeld gebruikte  chocolade koevertures. Zo kunnen we de fijnste tabletjes met opstaande randjes maken voor u.

In onze productie wordt deze Belgische  koeverture chocolade in uitgeharde “druppel”- vorm hersmolten en getempereerd, wat ervoor zorgt dat de chocolade na het gieten in onze bedrukte vormen opnieuw hard wordt, krimpt en zo  een goed smeltgedrag in de mond geeft en er een mooie glans op de chocolade ontstaat samen  met uw logo of foto.

VIND ZE IN ONZE PRODUCTEN VERDER LEZEN

CandyCard Belgische Chocolade op zijn best

Alle CandyCard producten worden van de allerbeste Belgische donkere-, witte of melkchocolade gemaakt. Meer nog ; wij gebruiken enkel de beste zogenaamde koeverture chocolades die een extra hoog cacaobotergehalte hebben. Met echte Belgische chocolade prikkelt u op prettige wijze de belangstelling van klant of relatie. Chocolade schenken aan een zakenrelatie of klant staat symbool voor zorgzaamheid en positiviteit. We helpen u graag met het verwezenlijken van uw perfecte gepersonaliseerde chocolade relatiegeschenk.

Hier vindt u de gegevens van onze 3 koeverture chocolades en onze hazelnootpralinévulling van onze belangrijkste Belgische dekchocolade leveranciers Barry Callebaut en Belcolade :

Onze melk chocolade koeverture

  • Ingrediënten: suiker, cacaoboter, volle melkpoeder, cacaomassa, emulgator: sojalecithine (E322), aroma: natuurlijke vanille
  • Min. 34 % cacaobestanddelen en 22 % melkbestanddelen
  • Allergenen: Melk, soja, sporen van noten
  • Voedingswaarden per 100 g: Energie : 2331kJ/559 kcal, Vetten : 35 g, -waarvan verzadigde vetzuren : 21 g, Koolhydraten : 53 g, -waarvan suikers :52 g, Eiwitten : 7,0 g, Zout :0,20 g.
  • Houdbaarheid: 15 maanden
  • download hier de technische fiche

Onze pure donkere chocolade koeverture

  • Ingrediënten: cacaomassa, suiker, cacaoboter, emulgator: sojalecithine (E322), aroma: natuurlijke vanille
  • Min. 60,5 % cacaobestanddelen
  • Allergenen:  soja, sporen van noten en melk
  • Voedingswaarden per 100 g: Energie : 2232 kJ/536 kcal, Vetten : 35 g, -waarvan verzadigde vetzuren : 22 g, Koolhydraten : 42 g, -waarvan suikers :38 g, Eiwitten : 7,4 g, Zout :0,01 g.
  • Houdbaarheid: 21 maanden
  • download hier de technische fiche

Onze witte chocolade koeverture

  • Ingrediënten: suiker, cacaoboter, vollemelkpoeder, emulgator: sojalecithine (E322), aroma: natuurlijke vanille
  • Min. 30 % cacaobestanddelen en 25 % melkbestanddelen
  • Allergenen: Melk, soja, sporen van noten
  • Voedingswaarden per 100 g: Energie : 2401 kJ/576 kcal, Vetten : 37 g, -waarvan verzadigde vetzuren : 23 g, Koolhydraten : 54 g, -waarvan suikers : 54 g, Eiwitten : 6,2 g, Zout : 0,22 g.
  • Houdbaarheid: 12 maanden
  • download hier de technische fiche

Onze Gianduja vulling van hazelnootpraliné

  • Ingrediënten: suiker, hazelnoten, cacaoboter, cacaomassa, vollemelkpoeder, emulgator: sojalecithine (E322), aroma: natuurlijke vanille
  • Allergenen: Melk, soja, noten
  • Voedingswaarden per 100 g: Energie : 2397 kJ/573 kcal, Vetten : 39 g, -waarvan verzadigde vetzuren : 12 g, Koolhydraten : 48 g, -waarvan suikers : 39 g, Eiwitten : 8,9 g, Zout : 0,10 g.
  • Houdbaarheid: 6 maanden 
  • download hier de technische fiche

Bewaar condities

Vermits al onze producten bestaan uit een laagje gedecoreerde belgische witte chocolade is de houdbaarheid gelijk aan de houdbaarheid van de witte chocolade koeverture nml. 12 maanden. Chocolade wordt best bewaard op een koele, droge en donkere plaats. Ideaal bij 16°C-18°C en met een relatieve vochtigheid kleiner dan 50%. Temperatuurschommelingen (+/- 2°C) moeten vermeden worden, vooral bij pralines om vetrijp, ook wel vetbloem genoemd, te vermijden. Alhoewel de "te verbruiken tot ten minste datum" van pralines 6 maanden is, raden wij toch aan om pralines qua aantallen te bestellen die u kan verbruiken uiterlijk binnen de 3 maanden ná levering. Dit om de visuele kwaliteit (vooral door mogelijke vetrijp (fatbloom) bij niet ideale bewaring) van uw bedrukte pralines of bonbons te verzekeren. 

VIND ZE IN ONZE PRODUCTEN NOG MEER WETEN...

Niet alleen kwaliteit maar ook duurzaam en eerlijk

Bij CandyCard kiezen we voor duurzame en eerlijke ingrediënten en maatschappelijk verantwoord ondernemen zonder toegevingen op kwaliteit te maken. 

Op het vlak van de voedselveiligheid werken we volledig volgens de HACCP normen en belgische autocontrole wetgeving (Productbemonstering, opwaartse en neerwaartse traceerbaarheid, recall procedures). HACCP, de afkorting voor Hazard Analysis and Critical Control Points, is een risico-inventarisatie voor voedingsmiddelenproductie. Dit zijn strenge EU normen die bijdragen tot de voedselveiligheid. Wij laten niets aan het toeval over om uw gepersonaliseerde chocolade relatiegeschenken veilig en vers tot bij u te leveren! Van ontwikkeling tot productie, van labeling tot verpakking en van afhaling in onze ateliers tot levering tot bij u worden uw chocolade geschenken steeds optimaal verzorgd.

Heerlijke chocolade begint met de zorgvuldige selectie van ingrediënten. 

Bij onze Belgische chocolade leveranciers hanteren strikte criteria als het gaat om de oorsprong van cacaobonen, waarbij ze alleen de beste kwaliteit voor onze chocolade gebruiken. Elk land, waar cacaobonen vandaan komen, heeft zijn eigen specialiteiten, cacaovariëteiten en smaken. Zij werken enkel met speciaal geselecteerde boerencoöperaties met dezelfde oogst- en naoogstprocessen. Dankzij hun langdurige relaties wordt een constante hoge kwaliteit gegarandeerd.

De toekomst van chocolade hangt af van een duurzame supply chain

Chocolade wordt al duizenden jaren gekoesterd en degenen die van de smaak houden, consumeren er steeds meer van. Maar ondanks de groeiende populariteit van chocolade, verhinderen veel ecologische, sociale en economische uitdagingen cacaoboeren om duurzaam te leven. Door boeren te helpen de waarde van hun cacao te verhogen, kan er generaties lang van heerlijke chocolade worden genoten.

Bij onze chocolade leveranciers geloven ze dat duurzaamheid een win-winrelatie is. Het biedt een toegevoegde waarde voor elke actor in de cacaoketen, inclusief boeren, klanten en consumenten. Verschillende programmas hebben alle klassieke elementen van duurzame certificering, maar voor ons is superieure smaak door gecontroleerde fermentatie van de cacaobonen en een chocoladebonus voor boeren uniek.

Verantwoorde inkoop

Als maatschappelijk verantwoord bedrijf willen we te allen tijde verantwoord in kopen door:

1.    Grondstoffen, verpakkingen, uitrusting en diensten die milieuvriendelijk zijn, ten goede komen aan de samenleving en waar voor hun geld geven gedurende hun levenscyclus  

2.    Voorkeur geven aan leveranciers die onze visie op duurzaamheid delen en werken aan het in stand houden van een duurzamere supply chain


VRAAG EEN OFFERTE